dodano: 09 kwietnia 2019

Moda na duże SUV-y o sportowej sylwetce rozkręciła się na dobre. Najpierw pojawiło się BMW X6, potem Mercedes GLE Coupe, a teraz Audi Q8. Na obecną chwilę Audi prezentuje się lepiej, jest też większe i bardziej przestrzenne. No i oczywiście znajdziecie je w naszej ofercie.

 

 

Czym jest Audi Q8? Jest to sportowa odmiana modelu Q7 - w stylu coupe. Jest to też konkurent BMW X6, od którego Audi Q8 jest jednak dłuższe od 7,6 cm. Pod konkurenta podciągnąć można też Mercedesa GLE Coupe, który jest krótszy od Audi o 8,6 cm. No i jest też całkiem niezły Volkswagen Touareg, któremu do Audi brakuje aż 10,8 cm.

 

Pod względem wymiarów jest to naprawdę solidny kawał samochodu na tle niemal wszystkiego, co można spotkać na drogach, poza pickupami. Długość Audi Q8 wynosi 4,97 m, szerokość to 2 m (bez 5 mm), a po rozłożeniu lusterek robi się już 2,19 m. Pod względem wysokości też jest nielicho - auto ma w tej kategorii 1,7 m. Q8 jest jednak niższe i szersze od Q7.

 

Audi Q8 ma też ogromny wręcz prześwit 25,4 cm. To o 12 cm więcej niż w pierwszym lepszym hatchbacku, czy sedanie i więcej, niż w przypadku większości SUV-ów. Ów prześwit może być regulowany (zawieszenie pneumatyczne), co oznacza że na autostradzie auto można obniżyć aż o 9 cm. Natomiast gdy natrafimy na wyjątkowo wysoki krawężnik, lub w teren, wystarczy wcisnąć jeden przycisk i podnieść samochód do góry.

 

 

Sztywność zawieszenia też można zmieniać. Jeżeli chcemy bardziej sportowych emocji, auto się obniży i usztywni. Jeżeli natomiast oczekujemy komfortu, Q8 będzie wisiało wyżej, zaś jego sztywność również mocno się zmieni.

 

Kolejna rzecz która przykuwa uwagę, poza naprawdę przyjemnymi liniami nadwozia, są ogromne felgi - 21 lub 22 calowe. Q8 postawione na takich kołach wygląda rewelacyjne i co więcej - opony wcale nie są wyjątkowo niskie.

 

Kolejne zaskoczenie następuje po otworzeniu drzwi. Szyby nie mają ramek. To zdarza się sporadycznie w różnych autach, ale w SUV-ach to prawdziwa rzadkość. Poza aspektem estetycznym przekłada się to na większą ilość miejsca na głowę podczas wsiadania.

 

Opadający dach na szczęście nie wpłynął na ilość miejsca na tylnej kanapie. A takie rzeczy się zdarzają, o czym wie każdy, kto chociaż raz przejechał się niewiele mniejszym BMW X6. W Q8 miejsca nad głową jest pod dostatkiem, podobnie jest z miejscem na kolana. Na tylnej kanapie Audi Q8 można się poczuć jak w ogromnej limuzynie.

 

Co więcej tylna kanapa jest odsuwana, więc jeżeli potrzebujemy większego bagażnika - można ją przesunąć do przodu. Można ją też oczywiście złożyć całkowicie i jest dzielona na 3 części.

 

Niesamowite wrażenie robią też tylne światła. Nie dość, że po odblokowaniu zamków świeci się cała listwa na klapie, to jeszcze auta moduły LED efektownie zapalają się i gasną w określonej kolejności.

 

Nowoczesne wnętrze

 

Wygląda dokładnie tak, jak można oczekiwać po dużym, nowocześnie wyglądającym SUV-ie. Jest minimalistyczne i wygląda na bardzo drogie. Jeden ekran to już przeżytek. Dwa - to samo. Audi w Q8 zamontowało 3 wyświetlacze. Pierwszy zamiast zegarów, drugi na konsoli centralnej, zaś trzeci - tuż pod nim. Tym ostatnim sterujemy m.in. obsługą klimatyzacji.

 

Poza tym wnętrze sprawia wrażenie bardzo solidnego, ale czego innego można się spodziewać po SUV-ie z najwyższej półki.

 

 

2,15 tony i przyspieszenie do 100 km/h w 6,3 sekundy

 

Obecnie jedyny silnik dostępny w Audi Q8 to 3 litrowy, 6 cylindrowy diesel o mocy 286 KM z imponującym momentem obrotowym aż 600 Nm. Z racji, że masa auta przekracza 2,1 tony mogą pojawić się wątpliwości, czy 286 KM okaże się wystarczająco dynamiczne.

 

Ale wystarczy rzucić okiem na przyspieszenie do 100 km/h, które zajmuje zaledwie 6,3 sekundy, by rozwiać wszystkie wątpliwości. Prędkość maksymalna wynosi aż 245 km/h. Wrażenia z jazdy to potwierdzają. Odnosi się wrażenie, że mocy jest więcej, niż wskazują dane techniczne.

 

A to jest zasługą m.in. 6 cylindrów oraz znakomitej, 8 stopniowej automatycznej skrzyni biegów, która działa bardzo sprawnie. Nie ma jednak sportowego charakteru. To znaczy, nie szarpie, by urwać dziesiętne sekundy podczas przyspieszenia do setki. Skrzynia pracuje płynnie, przyjemnie i komfortowo. Jak na limuzynę przystało.

 

 

Bezpieczeństwo

 

Pod względem bezpieczeństwa uwagę zwraca system utrzymujący auto na wyznaczonym pasie ruchu, który działa znakomicie. Niby podobne systemy montowane są w wielu autach, ale jakość ich działania to osobna kwestia.

 

System Audi potrafi samodzielnie utrzymywać pas, czyli we własnym zakresie kręcić kierownicą. Jeżeli ów system nie wykryje reakcji kierowcy, będzie próbował go wybudzić hamowaniem oraz napinaniem pasów bezpieczeństwa. Jeżeli i to nie pomoże, Q8 zatrzyma się na drodze i samodzielnie wezwie pomoc. Innymi słowy - uratuje Twoje zdrowie, jeśli zasłabniesz lub zaśniesz za kierownicą. Przydatna rzecz.

 

 

Ceny i podsumowanie

 

Tak jak można się spodziewać - tanio nie jest. Auto, gdybyśmy chcieli kupić je za gotówkę, kosztuje w tej konfiguracji 462 250 zł. To duży jednorazowy wydatek. Dlatego warto pomyśleć o wynajmie długoterminowym. Wtedy miesięczna rata wynosi 5293 zł netto, a auto w ofercie BSG dostępne jest od ręki.

 

Istnieje też możliwość zrezygnowania z wpłaty własnej, wynoszącej w tym przypadku ponad 30 tys. zł. Wtedy rata miesięczna zwiększa się do 6300 zł miesięcznie.

 

W każdym razie, jeżeli przymierzasz się do Mercedesa GLE, czy BMW X6, koniecznie powinieneś przejechać się Audi Q8, bowiem jest to obecnie najlepsze auto w swojej kategorii.

 

 

Dane techniczne Audi Q8 50 TDI

  • Długość: 4,99 m
  • Szerokość z lusterkami: 2,19 m
  • Wysokość: 1,71 m
  • Masa własna: ok. 2,15 tony
  • Silnik: 50 TDI, 3.0 diesel, 6 cylindrów
  • Moc: 286 KM
  • Moment obrotowy: 600 Nm od 2250 obr./min
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,3 s
  • Prędkość maksymalna: 245 km/h
  • Skrzynia: automatyczna, 8 stopniowa
  • Napęd: 4x4 (Quattro)