dodano: 28 kwietnia 2019

Gdzie zaczyna się klasa premium? Wiele osób stwierdzi pewnie, że żadna Skoda do niej nie należy. Tymczasem ja, po przetestowaniu wielu BMW, Lexusów i Mercedesów, dochodzę do wniosku że taki Superb w niczym istotnym - poza znaczkiem - nie ustępuje znacznie droższym limuzynom i kombi.

 

Do tego - w przeciwieństwie do wyżej wymienionych marek - Skodę Superb w wynajmie długoterminowym można użytkować za bardzo rozsądne pieniądze.

 

Dynamicznie, oszczędnie i z 4x4

 

 

Pod maską obydwu Superbów dostępnych obecnie w ofercie BSG Auto, pracuje bardzo przyjemny napęd, który jest dynamiczny i oszczędny, a do tego pojedzie wszędzie.

 

Jest to 190 konny silnik diesla, 2 litrowy, 4 cylindrowy, z momentem obrotowym wynoszącym aż 400 Nm od 1900 do 3300 obr./min. Do tego dochodzi 7 stopniowa, bardzo szybka skrzynia dwusprzęgłowa DSG. W efekcie limuzyna osiąga 100 km/h po 8 sekundach, zaś wersja kombi - po 8,1 s.

 

Kolejny atut to naprawdę niskie zużycie paliwa. Auto przy trzymaniu na tempomacie 90 km/h nie będzie potrzebowało góra 5 litrów na 100 km. Po zwiększeniu prędkości do 140 km/h też jest znakomicie - w okolicach 6,5 litra na 100 km. A to sprawia, że Superb świetnie sprawdza się w długich trasach, bo można nim rozpędzić się do ponad 220 km/h i zachować przyzwoite zużycie paliwa.

 

Oba auta dostępne w ofercie BSG są też wyposażone w napęd 4x4, który idealnie sprawdzi się w zimowych warunkach. W lecie praktycznie nie będzie przydatny, więc samochód automatycznie przełączy się w tryb napędu na przód. Natomiast gdy tylko komputer wykryje brak przyczepności osi przedniej, napęd zostanie w ułamku sekundy przeniesiony do tylnej osi. W efekcie Superba 4x4 bardzo trudno zakopać, nawet przy dużych opadach śniegu.

 

Wnętrze klasy premium

 

Ja wiem, że jeżeli chodzi o polot i finezję w projekcie kokpitu, Skoda nie jest może szczytem osiągnięć. Jednak w kategorii wyposażenia, jakości materiałów oraz ogólnego wykończenia, do Superba nie mam najmniejszych zastrzeżeń. Czeskie auto w zasadzie nie ustępuje w niczym większości aut z kategorii premium.

 

Superba można wyposażyć w duży ekran na konsoli centralnej, o przekątnej 9,2”. Multimedia obsługują też Android Auto oraz Apple CarPlay, co pozwala na używanie Map Google, Spotify czy Waze na ekranie samochodu.

 

Przestrzeń za kierownicą może być również wypełniona wyświetlaczem LCD, ale dla osób o bardziej tradycyjnych poglądach, przygotowano odmianę z klasycznymi wskazówkami i mniejszym ekranem pomiędzy nimi.

 

Jest też możliwość połączenia się z autem przez smartfon. Dzięki temu możemy sprawdzić z dowolnego miejsca aktualny stan paliwa, czy przebieg. Można też włączyć ogrzewanie lub klimatyzację oraz zaryglować drzwi.

 

Jeżeli chodzi o komfort i bezpieczeństwo - jest wszystko

 

 

Systemy antykolizyjne, system utrzymywania pasa ruchu, aktywny tempomat. Dzięki temu Superb po autostradach i ekspresówkach jedzie praktycznie sam, bez udziału kierowcy. To znaczy dostosowuje prędkość do auta przed nami i sam skręca kierownicą na zakrętach.

 

Skoda wyposaża Superba także w system wzmacniania głosu pasażerów pomiędzy pierwszym, a drugim rzędem foteli! Zupełnie jak w Mercedesie.

 

Komfort we wnętrzu Skody Superb to też praktycznie segment premium. Wyciszenie wnętrza stoi na bardzo wysokim poziomie. Szum wiatru staje się głośniejszy przy naprawdę wysokich prędkościach. Również silnik diesla został znakomicie wyciszony. Nie mam też najmniejszych zastrzeżeń do pracy zawieszenia. Odgłosów z kół nie słychać, zaś nierówności wybierane są w znakomity sposób.

 

Skoda Superb czy Skoda Kodiaq?

 

BSG Auto ma w swojej ofercie też Skodę Kodiaq, który jest takim Superbem tylko w wersji SUV. Tyle, że krótszym o 16 cm. Co zatem jest lepsze?

 

Jeżeli chodzi o właściwości jezdne - tutaj wygrywa Superb. Auto prowadzi się odrobinę stabilniej przy wysokich prędkościach, ze względu na niżej położony środek ciężkości. Przy takim samym silniku Superb będzie też bardziej dynamiczny, oszczędny i cichy, ze względu na niższy opór powietrza.

 

Natomiast czeski SUV pokaże swoją przewagę na drogach nieutwardzonych. Większy prześwit pozwala dojechać tam, gdzie Superb może się już zacząć ocierać podwoziem. Inną zaletą większego prześwitu jest też możliwość wjeżdżania na większe krawężniki w mieście.

 

Ceny

 

Skoda Superb w teorii jest bardzo tania, kosztuje aktualnie 81 200 zł, w wersji podstawowej z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM. Prawda jest jednak taka, że by Superb cieszył kierowcę jak ten z tekstu powyżej, trzeba wyłożyć co najmniej dwa razy tyle - ok. 160 000 zł.

 

I właśnie mniej więcej tyle kosztują oba Superby dostępne w ofercie wynajmu długoterminowego od BSG Auto. Wersja limuzyna, czyli liftback, kosztuje w takim przypadku 1488 zł netto miesięcznie, przy wkładzie własnym ok. 11 700 zł. Wersję kombi dostaniemy za 1511 zł miesięcznie.